De highlights van IJsland in 12 uur

Als er één land de afgelopen jaren in de picture stond, dan was het wel IJsland. Zo erg zelfs dat er nu al sprake is van overtourism... Elke zichzelf respecterende blogger, Instagrammer of fotograaf is er geweest en dus stond IJsland op vele verlanglijstjes.  In december 2016 moest mijn man voor het werk naar Reykjavik en ik ging mee! Dat werd dus 2 dagen IJsland, maar ik heb er het maximale uitgehaald. Terug ga ik zeker!

IJsland lijkt ver weg en als je er bent voelt het ook zo. Het eiland lijkt namelijk nergens op. De natuur heeft nog het meest weg van een maanlandschap afgewisseld met spuitende geisers, ijskappen, heetwaterbronnen, watervallen en vulkanen. Toch duurt de vlucht van Amsterdam naar Reykjavik maar drie uur en daarmee is IJsland prima geschikt voor een lang weekend of een korte vakantie.

Vooruit reserveren
Hoe lang je ook gaat, bereid je reis goed voor. Juist omdat het aantal bezoekers groeit en de capaciteit gering is, zijn hotels, excursies, huurauto’s, restaurants, sauna’s snel volgeboekt. En om maar meteen het andere nadeel te benoemen: het is er best duur. Een taxiritje van het vliegveld naar de stad kost bijna 200 euro en je moet niet raar opkijken als je voor een kop thee met taart 12 euro betaald. Van te voren je transfers, excursies etc. boeken heeft dus z’n voordelen. Je bent verzekerd van plek en je weet wat je kwijt bent. Tot zo ver de nadelen, want IJsland is vooral bijzonder!

Wat is er te doen op IJsland?
Op dag 1 landden we om 16 uur, de koffers waren er snel en om half vijf zaten we in de taxi. Dat hadden we beter niet kunnen doen, want - schrik - dat ritje kostte bijna 200 euro.  Voor de tijdwinst, zelfs met de taxi duurt het nog een uur voor je in Reykjavik bent, hadden we het ook niet hoeven doen, want al bij de landing was het donker.  Geen probleem, want Reykjavik is een levendige, moderne provinciestad met veel goede restaurants, leuke barretjes, koffietentjes, wifi cafés, hippe winkels, een bruisend nachtleven en het merendeel van de hotels. Zeker in de winter kun je beter in de stad overnachten, want de rest van het eiland is vrijwel uitgestorven. Na aankomst in Hotel Borg begaven we ons naar de naastgelegen bar voor een biertje en een diner in Fish Market een van de beste visrestaurants in de stad en vlakbij ons hotel.

Golden Circle
De volgende ochtend een early breakfast. Omdat manlief moest werken - daarvoor waren we tenslotte hier - had ik voor mezelf een tour geboekt bij Superjeep.is  om de Golden Circle en de Langjökull gletscher te bezoeken.  De Golden Circle bestaat uit  drie van de belangrijkste highlights rondom Reykjavik. Rondom klinkt dichtbij, maar vergis je niet in de afstanden. IJsland is enorm groot en het echte binnenland is maar een paar maanden per jaar toegankelijk – niet in de winter - en dan nog minstens met een fourwheeldrive. Maar de Golden Circle kun je in één dag doen. We vertrokken om half negen. Toen we om half elf bij de gouden waterval Gullfoss  aankwamen begon het licht te schemeren.  De dagen zijn hier in de winter ontzettend kort.  Gullfoss is vooral geliefd vanwege het overweldigende natuurgeweld dat hier plaatsvindt. Het water stort in twee trappen naar beneden, eerst over 11 meter, daarna nog eens 21 meter. Gemiddeld stroomt er 80-120 kuub water per seconde over de waterval. Hierdoor ontstaan mooie regenbogen. Bijzonder is dat je de waterval van heel dichtbij kunt benaderen. Doe wel goede schoenen aan, want het kan glibberig zijn.

Kokendheet water
Na de waterval reden we door naar Geysir. Deze originele geiser is op dit moment niet actief, maar de nabijgelegen Strokkur nog wel. Elke 5 á 10 minuten gaan enorme hoeveelheden heet water de lucht in. Zorg dus dat je aan de goede kant staat… Behalve naar de geisers kijken kun je hier ook goed wandelen.

Na een korte koffiestop – even opwarmen want hoewel het volgens onze gids Sio de warmste decembermaand ooit was, was het met al dat opspattende water toch behoorlijk koud buiten. Ondanks mijn waterdichte bergschoenen, warme jas en handschoenen.  Omdat we met een Superjeep waren, konden we ook naar de gletscher. Alleen als er voldoende sneeuw ligt mag je off-road rijden. De sneeuwhoeveelheid was nog niet veel, maar op sommige stukjes lukte het wel, al moet ik zeggen dat “de weg” op mij ook al behoorlijk off road overkwam.  Als je de kans krijgt de gletscher te bezoeken, doe het dan.  De enorme vlakte, de leegte, de stilte  zijn heel bijzonder om mee te maken. Je waant je echt in nomansland. Bij voldoende sneeuw kun je hier ook een tocht met een snowscooter maken. Als er één reden is om terug te gaan, dan is dat het!

Pingvellir
Tijd voor de lunch! Ik was de gids dankbaar dat we dat na de Gletschertocht deden, want het hobbelige parcours had ik niet graag andersom afgelegd.  Daarna stond alweer het laatste onderdeel van de dag op het programma: Pingvellir. Behalve een mooi nationaal park is dit ook een historische plek. In 930 werd hier ’s werelds eerste parlement opgericht, daarnaast drijven op deze plek de Amerikaanse en Euraziatische tektonische platen uit elkaar. Pingvellir staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en je kunt hier mooie wandelingen maken en van het uitzicht genieten.

Inmiddels was het 16.00 uur en weer donker geworden en reden we in 1,5 uur terug naar Reykjavik. Een bijzondere dag met veel indrukken, vooral de leegte van het land, de bijzondere natuur en de eigengereidheid van de IJslanders. Helaas begonnen op de terugweg de wolken steeds dichter te worden en werd duidelijk dat het avondprogramma zou vervallen. Het Noorderlicht kun je alleen zien bij helder weer.  Nog een reden om terug te gaan!